Lidická sbírka. Průvodce
Průvodce seznamuje čtenáře s nejvýznamnějšími díly Lidické sbírky moderního umění. Tato ojedinělá sbírka moderního světového umění vznikla na konci 60. let 20. století, zcela spontánně, díky myšlence a iniciativě významného představitele hnutí „Lidice Shall Live“ (Lidice budou žít), anglického lékaře Sira Barnetta Strosse. Historická hodnota sbírky a její společenský dopad nemají ve světě obdoby.
Ještě na konci 60. let se na Strossem formulovanou a publikovanou výzvu v Lidicích sešlo zhruba 350 děl z nejrůznějších zemí i kontinentů. Z tohoto různorodého materiálu lze vyzdvihnout několik souborů: mimo významných autorů domácí poválečné umělecké scény, jako jsou např. František Foltýn, František Gross, Adolf Hoffmeister, Eva Kmentová, Rudolf Uher nebo Jitka a Květa Válovy, je dominantou sbírky její německá část, soustředěná berlínským galeristou a nyní také členem poradního sboru René Blockem. K nejznámějším zástupcům patří dozajista dílo německého výtvarníka Gerharda Richtera Strýc Rudi, který daroval autor do sbírky v roce 1967. Další neméně významná díla vyrovnávající se s lidickou tragédií a dobou fašistické nadvlády jsou konceptuální objektPro Lidice Josepha Beuyse, asambláž Wolfa Vostela Hommage à Lidice, objekt Čekání na Norimberk II. H. P. Alvermanna či dílo Sigmara Polkeho Dvojitá podobozna. Tento soubor byl opět díky René Blockovi významně rozšířen na konci 90. let o jména jako Rosemarie Trockel, Thomas Ruff, Karin Sander a další. Další skupinou děl v jinak podstatně rozrůzněné sbírce jsou díla vzniklá v ostatních evropských zemích zastoupená jmény jako Marian Bogusz, Endre Nemes, Renato Guttuso a další. Výběr děl zahrnutých v publikaci se řídil jejich významem a kvalitou - a to jak v rámci dějin umění obecně, tak významem pro kontext sbírky.
Jazyková verze česká, anglické resumé, rozsah 96 tisk. stran, barva, polotvrdý přebal.
Autorka textů: Luba Hédlová
Grafický design a předtisková příprava: Ondřej Bouška
Fotografie: Marin Homola, ABC Photo
Překlad: Hana Staňková